Договор за продажба от разстояние

Регламент за договорите от разстояние

  • Първа част

  • Цел, Обхват, Основание и Дефиниции

  • Цел

 

Член 1

  • Целта на настоящия регламент е да регулира процедурите за приложение и принципите за кандидатстване по отношение на договорите от разстояние.

  • Обхват

 

Член 2

  • Настоящият регламент се прилага за договорите от разстояние.

  • Разпоредбите на този регламент не се прилагат за договори, свързани с:

  • Финансови услуги,

  • б. Продажби, направени чрез автоматични машини,

  • дж. Използване на този телефон с телекомуникационни оператори чрез обществен телефон,

  • ч. Услуги, свързани със залагания, томболи, лотарии и подобни хазартни игри,

  • д. Образуване, прехвърляне или придобиване на недвижими имоти или права, свързани с тези имоти,

  • Наем на жилище,

  • ф. Пакетни екскурзии,

  • г. Таймшеър почивка, дългосрочна ваканционна услуга и тяхната препродажба или замяна,

  • ğ. Пренасяне на продукти за ежедневна консумация, като храни и напитки, до местожителството или работното място на потребителя в рамките на редовните доставки на продавача,

  • х. Услуги за превоз на пътници, без да се засяга задължението за предоставяне на информация в точки “а”, “б” и “г” на алинея 1 на член 5 и задълженията, съдържащи се в членове 18 и 19,

  • ъ. Монтаж, поддръжка и ремонт на стоки,

  • и. Договори за социални услуги за подпомагане на семейства и лица, като услуги за домове за възрастни хора, грижи за деца, възрастни хора или болни.

  • Основание

 

Член 3

  • Настоящият регламент е изготвен въз основа на член 48 и член 84 от Закон №6502 за защита на потребителите от 7.11.2013 г..

  • Дефиниции

 

Член 4

  • При прилагането на настоящия регламент, по долу изброените изразяват:

  • а. Цифрово съдържание: Всички данни, представени в цифров вид, като компютърни програми, приложения, игри, музика, видео и текст,

  • б. Услуга: Предмет на всяка потребителска транзакция, различна от предоставяне на стоки, които са направени или са поели ангажимент да бъдат направени срещу заплащане или полза,

  • дж. Постоянно съхранение на данни: Кратко съобщение, електронна поща, интернет, диск, cd, dvd, карта с памет и всеки подобен инструмент или средство или среда която позволява информацията, изпратена от потребителя или изпратена до потребителя, да бъде записана и копирана без промяна за разумен период от време в съответствие с целта на тази информация,

  • ч. Закон: Закон № 6502 за защита на потребителите,

  • д. Стоки: Подлежащи на пазаруване: движими имущество, жилищни или ваканционни недвижими имоти и софтуер, звук, изображение и всички подобни нематериални стоки, подготвени за използване в електронни медии,

  • Договор от разстояние: Договори, сключени между страните чрез използване на инструменти за дистанционна комуникация до и в момента, в който договорът е установен, в рамките на система, създадена за дистанционно пускане на пазара на стоки или услуги, без едновременното физическо присъствие на продавача или доставчика и потребителя,

  • ф. Доставчик: Физическо или юридическо лице, което предоставя услуги на потребителя за търговски или професионални цели, включително публични юридически лица, или действа от името или по сметка на доставчика на услуги,

  • г. Продавач: Продавач: Физическо или юридическо лице, което предлага стоки на потребителя за търговски или професионални цели, включително публични юридически лица, или действа от името или по сметка на доставчика,

  • ğ. Потребител: Физическо или юридическо лице, действащо с търговска или непрофесионална цел,

  • х. Инструмент за отдалечена комуникация: Всеки инструмент или носител, който позволява сключването на договор без физическа конфронтация, като писмо, каталог, телефон, факс, радио, телевизия, електронно съобщение, кратко съобщение, интернет,

  • ъ. Допълнителен договор: Той се отнася до договора относно стоки или услуги, предоставяни на потребителя в допълнение към стоките или услугите, предмет на договора от продавача, доставчика или трета страна във връзка с договор от разстояние.

  • Втора част

  • Задължение за предварителна информация

  • Предварителна информация

 

Член 5

  • Потребителят трябва да бъде информиран от продавача или доставчика, преди да сключи договор от разстояние или да приеме съответната оферта, включително и всички изброени по-долу.

  • Основните характеристики на стоките или услугите, предмет на договора,

  • б. Името или титлата на продавача или доставчика, ако има и Mersis номер,

  • дж. Пълният адрес, телефонен номер и подобни данни за контакт на продавача или доставчика, което позволява на потребителя да се свърже бързо с продавача или доставчика, както и самоличността и адреса на лицата действащи от името или акаунта на продавача или доставчика,

  • ч. Ако продавачът или доставчикът разполага с информация за контакт, различна от тази, посочена в буква “дж”, за предаване оплакванията на потребителя,

  • д. Ако общата цена на стоката или услугата с включени всички данъци, не може да бъде изчислена предварително поради нейния характер; информация, че всички разходи за доставка и подобни допълнителни разходи, ако има такива, и ако те не могат да бъдат изчислени предварително, могат да бъдат платени допълнителни разходи,

  • Допълнителни разходи, наложени на потребителите, в случаите, когато разходите за използване на инструмента за отдалечена комуникация не могат да бъдат изчислени по обичайния график на таксите на етапа на сключване на договора,

  • ф. Информация за плащане, доставка, изпълнение, ако има и ангажименти, свързани с тях, както и методи на доставчика и продавача,

  • г. В случаите, когато има право на отказ, условията, продължителността, процедурата за използване на това право и информация за превозвача, която продавачът е предвидил за връщане

  • ğ. Пълен и точен адрес, номер на факс или имейл за уведомяване за отказ,

  • х. Информация за случаите, когато правото на отказ не може да бъде упражнено съгласно член 15, информация за невъзможността на потребителя да се възползва от правото на отказ или при какви условия той ще загуби правото си на отказ,

  • ъ. Депозити или други финансови гаранции, които трябва да бъдат платени или предоставени от потребителя, ако има такъв, по искане на продавача или доставчика, както и условията за тях,

  • и. Технически мерки за защита, ако има такива, които могат да повлияят на функционалността на цифровото съдържание,

  • ж. Информация за това с кой хардуер или софтуер може да работи цифровото съдържание, която продавачът или доставчикът знае или се очаква да знае,

  • к. Информация, че потребителите могат да подават своите жалби относно спора до Потребителски съд или Потребителска арбитражна комисия.

  • Информацията, посочена в първия параграф, е неразделна част от договора от разстояние и тази информация не може да бъде променена, освен ако страните изрично не се споразумеят за друго.

  • Ако продавачът или доставчикът не изпълни задължението да информира за допълнителните разходи в буква “д” на първа алинея, потребителят не е длъжен да ги покрие.

  • Общата цена в буква “д” на първа алинея, в безсрочни договори или срочни абонаментни договори, трябва да включва общите разходи въз основа на всеки фактурен период.

  • В договорите, установени чрез търг, информацията за търга може да бъде включена вместо информацията в букви “б”, “дж” и “ч” на алинея 1.

  • Тежестта на доказване по отношение на предварителното уведомление е на продавача или доставчика.

  • Метод за предварителна информиране

 

Член 6

  • Потребителят трябва да бъде информиран писмено от продавача или доставчика по ясен, опростен и четлив начин, на разбираем език, на минимум 12 pt, в съответствие с използвания инструмент за комуникация от разстояние, по всички въпроси, посочени в член 5, точка 1.

  • Ако договорът от разстояние е сключен чрез интернет, продавачът или доставчикът;

  • Да показва ясно информацията, съдържаща се в букви “а”, “д”, “г” и “х” на алинея 1 на член 5 като цяло, точно преди потребителят да е задължен да плати, без да се засяга задължението за информиране на същата алинея 1 на член 5,

  • б. Дали се прилагат някакви ограничения за доставка и кои начини на плащане се приемат, трябва ясно и разбираемо да се посочи, преди потребителят да направи своята поръчка.

  • В случай че договорът от разстояние се установи чрез аудио комуникация, продавачът или доставчикът трябва да информира потребителя ясно и разбираемо за разпоредбите в букви “а”, “д”, “г” и “х” на алинея 1 на член 5, непосредствено преди да направи поръчка и цялата информация в алинея 1 на член 5, трябва да изпрати писмено най-късно до доставката на стоките или изпълнението на услугата.

  • В случай на сключване на договор от разстояние чрез носител, при който информацията за поръчката се представя в ограничено пространство или време, продавачът или доставчикът, преди доставката на стоката или изпълнението на услугата е длъжен да информира потребителя по ясен и разбираем начин непосредствено преди да направи поръчка по разпоредбите, включени в букви “а”, “д”, “г” и “х” на алинея 1 на член 5 и да изпрати цялата информация в алинея 1 на член 5 в писмена форма.

  • В договорите относно продажбите на услуги, изпълнявани на момента, установени с методите, посочени в третия и четвъртия параграф, потребителят трябва да бъде информиран ясно и разбираемо в споменатата среда за разпоредбите, включени в букви “а”, “б”, “д” и “х” на алинея 1 на член 5, точно преди да направи поръчка.

  • Потвърждение на предварителната информация

 

 

Член 7

  • Продавачът или доставчикът трябва да гарантира, че потребителят потвърждава, че е получил предварителната информация чрез методите, посочени в член 6, в съответствие с използвания инструмент за дистанционна комуникация. В противен случай договорът се счита за несключен.

  • Други задължения по отношение на предварителна информираност

 

Член 8

  • Продавачът или доставчикът трябва да информират потребителя ясно и разбираемо, че поръчката е задължение за плащане, точно преди потребителят да потвърди поръчката. В противен случай не е свързано с поръчката на потребителя.

  • В случай, че потребителят бъде потърсен от продавача или доставчика по телефона с цел установяване на договор от разстояние, продавачът или доставчикът трябва да обясни самоличността си в началото на всяко обаждане, ако пък той / тя се обажда от чуждо име или акаунт, то тогава трябва да разкрие самоличността на това лице и търговската цел на разговора.

  • Трета част

  • Използване на правото на отказ и задължения на страните

  • Право на отказ

 

Член 9

  • Потребителят има право да се откаже от договора в рамките на 24 часа след извършване на плащането, без да посочва обосновка и да плаща каквато и да е санкция.

  • Правото на отказ започва в момента, в който плащането достигне до продавача или доставчика.

  • Право на отказ има при следните случаи;

  • Когато бъде осъществена услугата за бюлетин, 24 часа,

  • б. Освен това, ако дистрибуторската услуга е извършена, ако няма дистрибуция,

  • дж. Освен това, когато е получена услуга за докладване, ако последващата услуга все още не е получена

  • Липсваща информация

 

Член 10

  • Продавачът или доставчикът е длъжен да докаже, че потребителят е бил информиран за правото на отказ. Ако потребителят не бъде информиран правилно за правото на отказ, той не е обвързан в продължение на 24 часа да упражни правото си на отказ. Във всички случаи този срок изтича 1 година след края на периода за отказ.

  • В случай че необходимото уведомление за правото на отказ е направено в рамките на една година, 24-часовото право на отказ започва да тече от момента, в който това уведомление е надлежно направено.

  • Упражняване на правото на отказ

 

Член 11

  • Уведомяването, че правото на отказ е упражнено преди да изтече правото на отказ, достатъчно е да бъде насочено към продавача или доставчика в писмена форма или с постоянно съхраняващ данни.

  • Доказателствената тежест относно използването на правото на отказ, споменато в този член, принадлежи на потребителя.

  • Задължения на продавача или доставчика

 

Член 12

  • Продавачът или доставчикът, считано от датата на получаване на уведомлението относно правото на отказ на потребителя е длъжен да върне всички събрани плащания, включително разходите за доставка на стоките на потребителя, в рамките на 24 часа.

  • Продавачът или доставчикът трябва да извърши всички възстановявания, посочени в алинея 1, наведнъж, в съответствие с платежния инструмент, използван от потребителя и без да начислява разходи или отговорност за потребителя.

  • При упражняване на правото на отказ потребителят не може да бъде държан отговорен за разходите, свързани с връщането, ако стоките се връщат чрез превозвача, посочен от продавача за връщане, в обхвата на буква “г” от първи параграф на член 5. Ако посоченият в предварителната информация за връщане превозвач няма клон на мястото, където се намира потребителят, продавачът е длъжен да гарантира, че стоките, които трябва да бъдат върнати, са получени от потребителя без никакви допълнителни разходи.

  • Ефектът от използването на правото на отказ върху странични договори

 

Член 13

  • Без да се засягат разпоредбите на член 30 от закона, допълнителните договори автоматично се прекратяват, ако потребителят упражни правото си на отказ. В този случай потребителят не е длъжен да плаща никакви разходи, обезщетения или неустойки, освен в случаите, посочени в алинея 2 на член 2.

  • Продавачът или доставчикът трябва незабавно да уведомят третата страна, която е страната на допълнителния договор, че потребителят е упражнил правото си на отказ.

  • Изключения от правото на отказ

Член 14

  • Освен ако страните не са уговорили друго, потребителят не може да използва правото на отказ в следните договори:

  • а. Договори за стоки или услуги, чиито цени варират в зависимост от колебанията на финансовите пазари и не са под контрола на продавача или доставчика.

  • б. Договори за стоки, изготвени в съответствие с желанията или личните нужди на потребителя.

  • дж. Договори за доставка на нетрайни или с изтекъл срок на годност стоки.

  • ч. Договори за доставка на стоките, чиито защитни елементи като опаковка, лента, пломба, опаковка са отворени след доставката им и чието връщане не е подходящо от гледна точка на здравето и хигиената.

  • д. Договори за стоки, които се смесват с други продукти след доставката и не могат да бъдат разделени по своя характер.

  • Договори за книги, цифрово съдържание и компютърни консумативи, представени в материална форма, като защитните елементи като амбалаж, лента, пломба, опаковка са отворени след доставката на стоката.

  • ф. Договори за доставка на периодични издания като вестници и списания, с изключение на тези, предоставени съгласно абонаментното споразумение.

  • г. Договори за настаняване, движещи се стоки, коли под наем, доставка на храни и напитки, забавления, които трябва да се извършват на определена дата или период или договори за използване на свободното време за развлекателни цели.

  • ğ. Договори за незабавни услуги в електронна среда или за нематериални стоки, доставени незабавно на потребителите.

  • х. Договори за услуги, започнати със съгласието на потребителя, преди да изтече правото на отказ.

  • Четвърта част

  • Други разпоредби

  • Изпълнение и доставка на договора

 

Член 15

  • Продавачът или доставчикът трябва да изпълни действието в рамките на обещания от потребителя срок от датата на получаване на поръчката.

  • Ако продавачът или доставчикът не изпълни задължението си по алинея 1, потребителят може да прекрати договора.

  • В случай на прекратяване на договора, продавачът или доставчикът, в рамките на 14 дни от датата на получаване на уведомлението за прекратяване трябва да върне на потребителя разходите за доставка, ако има такива, заедно със законната лихва, определена в съответствие с член 1 от Закон №3095 за законната лихва и лихва за забавяне от 12.12.1984 г. и също така, и да върне всички документи за договаряне, и подобни документи, които поставят потребителя в дълг, ако има такъв.

  • В случаите, когато изпълнението на услугите и доставянето на стоките, предмет на поръчката, стане невъзможно, продавачът или доставчикът уведомява потребителя писмено или с постоянно съхраняващ данни в рамките на 3 дни от датата на узнаване за тази ситуация. Задължен е да върне и всички събрани плащания, включително разходите за доставка, най-късно до 14 дни от датата на уведомяване. Ако продуктът не е на склад, не се приема като невъзможно да се изпълни актът за стоките.

  • Отговорност за щети

Член 16

  • Продавачът носи отговорност за загубите и щетите, които настъпват до доставката на стоките на потребителя или на трето лице, което се определя от потребителя, различен от превозвача.

  • Ако потребителят поиска стоките да бъдат изпратени с превозвач, различен от превозвача, определен от продавача, продавачът не носи отговорност за загубата или вредата, която може да възникне от доставката на стоките до съответния превозвач.

  • Такса за използване на телефон

 

Член 17

  • В случай, че продавачът или доставчикът разпределят телефонна линия за комуникация на потребителите по отношение на сключения договор, продавачът или доставчикът не могат да изберат тарифа, по-висока от обичайната тарифа за тази линия.

  • Допълнителни плащания

 

Член 19

  • Преди да бъде сключен договорът, изричното съгласие на потребителя трябва да бъде получено отделно, за да може да се изисква всякаква допълнителна такса, различна от договорената основна цена, произтичаща от договорното задължение.

  • Ако потребителят е извършил плащане поради факта, че опциите, които пораждат допълнителни задължения за плащане без изричното съгласие на потребителя, се предлагат автоматично, продавачът или доставчикът трябва незабавно да възстанови тези плащания.

  • Съхранение на информация и задължение за доказване

 

Член 20

  • Продавачът или доставчикът е длъжен да съхранява информацията и документите, свързани с всяко право на отказ, информация, доставка и други задължения, регламентирани съгласно настоящия регламент, в продължение на 3 години.

  • Тези, които посредничат при сключването на договор от разстояние от името на продавача или доставчика, като използват или нареждат използването на отдалечени средства за комуникация в рамките на системата, която са създали, трябва да водят записи относно сделките, извършени с продавача или доставчика и да ги съхраняват в продължение на 3 години поради въпросите, съдържащи се в настоящия регламент и са длъжни да предоставят тази информация на съответните институции, организации и потребители при поискване.

  • Продавачът или доставчикът е длъжен да докаже, че нематериалните стоки, доставени на потребителя или извършените услуги, са без дефекти.